Strategia rozwoju elektromobilności na terenie Gminy Boguty-Pianki
Gmina Boguty-Pianki otrzymała dofinansowanie na opracowanie „Strategii Rozwoju Elektromobilności na terenie Gminy Boguty-Pianki” w ramach naboru programu priorytetowego GEPARD II – transport niskoemisyjny Część 2) Strategia elektromobilności, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jaki jest więc cel tworzenia Strategii w naszej Gminie i co kryje się pod pojęciem elektromobilności?
Celem Strategii jest analiza możliwych do realizacji inwestycji, których podjęcie pozwoli w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności na terenie Gminy. Poprzez usprawnienie ruchu lokalnego, nastąpi ograniczenie niskiej emisji i poziomu hałasu generowanego przez sektor transportowy.
Strategia uwzględniać będzie działania związane z promocją wykorzystania pojazdów nisko oraz zero-emisyjnych, rozbudową infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, inicjatywami związanymi z systemem komunikacji zbiorowej, wdrażaniem rozwiązań smart city (idea miasta i gminy przyjaznej mieszkańcom), budową Odnawialnych Źródeł Energii oraz przede wszystkim zdefiniowaniem obszarów problemowych dotyczących komunikacji i wskazaniem możliwych rozwiązań.
Elektormobilność to nie tylko wdrażanie pojazdów elektrycznych ale również możliwość stworzenia mieszańcom dogodnych połączeń komunikacyjnych oraz usprawnień z nimi związanych (ścieżki rowerowe, miejsca parkingowe, przystanki, stojaki na rowery i hulajnogi). Elektryfikacja sektora transportowego jest istotnym elementem tworzenia zeroemisyjnej gospodarki. Coraz mniej obcym dla nas widokiem są poruszające się po ulicach rowery, hulajnogi czy skutery elektryczne - podróż nimi jest często bardziej praktyczna i łatwiejsza niż podróż tradycyjnym samochodem lub komunikacją publiczną. Elektromobilność to również zwiększenie udziału Odnawialnych Źródeł Energii w zaopatrzeniu Gminy w energię.
Obecnie odnotowuje się dynamiczny wzrost udziału pojazdów nisko oraz zeroemisyjnych w transporcie publicznym, szczególnie w większych miastach Polski (należy spodziewać się, ze dzięki dofinansowaniom z Unii Europejskiej trend ten się nasili). Jako państwo możemy się poszczycić firmą SOLARIS – producentem autobusów, również elektrycznych, rozpoznawanych globalnie. Od 1996 roku firma sprzedała około 15 tysięcy pojazdów w 32 krajach.
W państwa ościennych Polski najwięcej zarejestrowanych samochodów elektrycznych znajduje się w Niemczech i na Ukrainie. W Niemczech proces rozwoju elektromobilności rozpoczął się już kilka lat wcześniej – w 2011 roku zarejestrowano tam więcej samochodów elektrycznych niż na początku 2019 roku w Polsce. W tej kwestii jednak łatwo wyciągnąć wnioski, poziom dochodów mieszkańców, polityka rządowa w zakresie alternatywnych źródeł energii oraz system zachęt wspierających rozwój elektromobilności, pozwoliły na wcześniejszy postęp kraju w tej dziedzinie. Na Ukrainie przyrostowi pojazdów elektrycznych sprzyjały preferencyjne warunki ich importu (w tym 10% zarejestrowanych pojazdów to pojazdy nowe). Według danych z końca października 2019 roku w Polsce zarejestrowano 7 884 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.
W Polskim ustawodawstwie zauważa się potencjał systemu wsparcia dla rozwoju elektromobilności. Dopłaty do samochodów elektrycznych stały się faktem dnia 28 listopada 2019 r. razem z wejściem rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Beneficjenci mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości 30% ceny zakupu pojazdu elektrycznego lub napędzanego wodorem. W przypadku samochodów elektrycznych muszą to być modele o cenie nieprzekraczającej 125 tys. zł. Gdy paliwem jest wodór, cena nie może być wyższa niż 300 tys. zł.
Projekty naszej Gminy mogą zostać wsparte Przez Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Fundusz powstał na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 2018 roku o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Zadaniem Funduszu jest finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. Zakres projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie jest szeroki – wspierani mogą być m.in. producenci środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcące zakupić nowe pojazdy. Fundusz wspiera także promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.
Do udziału w tworzeniu Strategii zapraszamy również przedsiębiorców i osoby chętne do założenia własnej działalności gospodarczej. Wprowadzenie nowych technologii w przestrzeni Gminy może wykreować firmy, które będą wspierały proces rozwoju elektromobilności (m.in. obsługę, tworzenie wypożyczalni rowerów, systemów informatycznych zarządzających infrastrukturą).
Przed Gminą otwiera się nowa perspektywa, która daje szanse na wykorzystanie trendu elektromobilności dla wzmocnienia obecnie prowadzonych planów rozwojowych i strategicznych.
Stwórzmy Strategię wspólnie! Ze względu na stan zagrożenia epidemicznego w Polsce, tym samym w trosce o nasze zdrowie, drogą, która posłuży do wspólnego stworzenia Strategii jest Internet. To Państwo są głosem Gminy, który może wskazać możliwe usprawnienia prowadzące do rozwoju elektromobilności.
Pniżej znajduje się ankieta dla Państwa, którą należy pobrać, wypełnić i odesłać do nasz na adres e-mail
Zachęcamy również najmłodszych do wzięcia udziału w tworzeniu Strategii poprzez zapoznanie się z dostępną na naszej stronie internetowej prezentacją na temat elektromobilności oraz ankietą on-line (również dostępną w wersji PDF).
Liczymy na Państwa pomysły i zaangażowanie !!!
LINKI DO ANKIET ON-LINE:
https://ankietaplus.pl/s/67127VPF - dorośli
https://ankietaplus.pl/s/67136CJA - młodzież (klasy 2-4)
PREZENTACJA:
Prezentacja "Elektromobilność" dla młodzieży
ANKIETY DO POBRANIA
Dla dorosłych:
Ankieta Elektromobilność dorośli.pdf
Ankieta Elektromobilność dorośli.docx
Dla dzieci i młodzieży:
Ankieta Elektromobilność młodzież.pdf
Ankieta Elektromobilność młodzież.docx